Bli nytänkande i din bransch genom att jämföra dig med andra
Det är lätt att hamna i jämförelser. Jag märker det tydligt, både hos mina coachingklienter och hos mig själv. Det är för att jämförelser hjälper oss att navigera i vår omvärld och att ta beslut.
I dagens samhälle hör jag ofta utrop som ”Vi måste sluta jämföra oss med andra!” Det kommer av att vi scrollar på sociala media och ser någons välstädade hus, någon annans visuellt perfekta konto och en tredjes framgångar – och så jämför vi oss med alla dessa tre personers toppegenskaper och slås ner av att vi ligger långt efter – på alla punkter. Det tar energi och det är förmodligen omöjligt att vara bäst på allt samtidigt.
Men jämförelser är inte bara av ondo. Genom att jämföra våra verksamheter med andras ser vi hur vår verksamhet kan utvecklas samt få konstruktiva, givande idéer som tar oss dit vi vill på ett mycket bättre sätt än vi tänkt ut själva. Det viktiga här är att vi väljer ut isolerade aspekter att jämföra. Vi kanske väljer ut ”nyhetsbrev” som en isolerad aspekt där vi vill bli bättre, och så jämför vi våra aktuella nyhetsbrev med konkurrenternas nyhetsbrev eller mot nyhetsbrev i helt andra branscher. Den här typen av jämförelse kallas ”benchmarking”.
Jag personligen tycker att det är superspännande att titta på hur en helt annan bransch tacklat det jag vill utveckla mig inom, för det ger ofta upphov till helt nya sätt att göra saker på. Det här går att göra rätt enkelt, utan att lägga ner för mycket tid, bara genom att använda fantasin.
Tänk på något du skulle vilja förbättra i ditt företag just nu. Föreställ dig nu hur en sotare skulle göra för att förbättra det. Och en bagare. Och en IT-specialist. Och en löneadministratör. Och en florist. Och en multimiljardär. Och en superhjälte.
Jag gissar att alternativen du får upp när du tänker dig dessa yrkespersoner skiljer sig rätt mycket åt. Vad kan du plocka in från dessa olika alternativ och göra något helt nytt av, som passar din verksamhet?
Dela med dig!
Senaste inläggen
Få godbitarna rakt in i mailkorgen
I mina kanaler servar jag dig med nästan all kunskap du behöver för att lyckas som företagare, men om du gillar att plocka russinen ur kakan så föreslår jag att du lämnar din mailadress nedan. Då kommer nämligen de bästa godbitarna helt mirakulöst rakt in i din mailkorg!
Jessica Jäger på Instagram
Ta del av mina bästa marknadsföringsstrategier, bli medveten om mentala tankefällor som hindrar dig från att lyckas och följ mig i vardagen på Instagram. (Skicka gärna ett DM och säg hej!)
Facebookgruppen Tongivande Marknadsföring – Så når du ut
Kicka igång din arbetsvecka på bästa sätt genom att sätta dina mål för veckan eller bara njut av att vara i en community med likasinnade. Välkommen in i min kostnadsfria Facebookgrupp “Tongivande Marknadsföring – Så når du ut”.