Marknadsföring vs försäljning - Be om affäreren

Marknadsföring vs försäljning

Det är skillnad på marknadsföring och försäljning. Marknadsföring är långsiktigt, handlar om varumärkesbyggande, inkluderar värdeord, visioner, färgval och formspråk. Kreativt och kul för någon som tycker om färg, form, ord och människor. Jag har sett mig själv som marknadsförare i tretton år.

Orden ”sälj”, ”försäljning” och ”säljare” var dock betydligt svårare att ta i min mun. Jag associerade till påträngande torgförsäljare, telefonförsäljare som aldrig slutade prata trots att jag påtalade mitt ointresse och människor som ville bli min ”vän” online bara för att ”pracka på” mig en vara.

Jag är knappast ensam om den här bilden av försäljning. Men om du har den bilden av sälj är det dags att kasta den i soptunnan nu. Det finns ingenting i den bilden som gynnar dig i ditt företagande. Marknadsföring är inte mycket värt om det inte kompletteras med försäljning; om du inte kommer till avslut.

Be om affären

Mitt första steg i riktning mot att kliva in mer i säljarrollen var att – på konkreta förfrågningar utifrån – börja be om affären. Det vill säga: när någon hörde av sig till mig och var intresserad av att boka (tack vare min närvaro på något forum, för att de hade hört talas om mig via andra eller för att jag hade sökoptimerat min hemsida minutiöst) såg jag till att avsluta alla min svar (offerter) med en fråga: ”Vill du/ni att jag bokar?”.

Tidigare hade jag bara skickat iväg offertförslaget och suttit på händerna och hoppats att bokningarna skulle trilla in. Medan jag väntade kunde det komma en annan förfrågan – som tidsmässigt krockade med den första. Intressekonflikt. Hur skulle jag göra nu? Var jag upptagen eller inte? Kunde de inte svara någon gång?

Svara på vad då? Jag hade inte ställt någon fråga. Jag insåg att jag var rädd för att få ett nej, så jag ställde aldrig någon fråga. Resultatet blev dock att jag riskerade att även gå miste om ett ja. Har du tänkt på det? När du inte vågar fråga är det per automatik ett nej. Så det värsta som kan hända om du ställer en fråga är att det förblir oförändrat. Det bästa är att du kan få det du vill – helt eller delvis.

Det tog mycket energi att gå omkring med känslan av att inte veta om jag var uppbokad eller inte. Till slut insåg jag att det var så mycket skönare att få klarheten i ett nej än att gå och undra. Sedan den dagen har jag alltid som rutin att avsluta mina offertmail med frågan ”Vill du/ni att jag bokar?”

Dela med dig!

Senaste inläggen

Få godbitarna rakt in i mailkorgen

I mina kanaler servar jag dig med nästan all kunskap du behöver för att lyckas som företagare, men om du gillar att plocka russinen ur kakan så föreslår jag att du lämnar din mailadress nedan. Då kommer nämligen de bästa godbitarna helt mirakulöst rakt in i din mailkorg!

Jessica Jäger på Instagram

Ta del av mina bästa marknadsföringsstrategier, bli medveten om mentala tankefällor som hindrar dig från att lyckas och följ mig i vardagen på Instagram. (Skicka gärna ett DM och säg hej!)

Facebookgruppen Tongivande Marknadsföring – Så når du ut

Kicka igång din arbetsvecka på bästa sätt genom att sätta dina mål för veckan eller bara njut av att vara i en community med likasinnade. Välkommen in i min kostnadsfria Facebookgrupp “Tongivande Marknadsföring – Så når du ut”.