Marknadsföring gratis och tidssnålt?
”Jag vill få till organisk marknadsföring i flera kanaler utan att det tar för lång tid.”
Ovanstående var en av meningarna jag läste när jag gick igenom alla problem, utmaningar, behov och önskemål som delats med mig av småföretagare gällande marknadsföring under året. Faktum är att det var många som uttryckte att de hade en utmaning med att hitta kombinationen ”gratis” och ”tidssnålt” och därför valde att göra ”ingenting” eller hattade runt och gjorde lite här och där utan plan.
Jag förstår den utmaningen, för kombinationen ”gratis + tidssnålt” existerar sällan. Jag förstår också önskemålet i att finna just den kombinationen; Som småföretagare behöver vi besitta många kompetenser för att ta oss dit vi vill och det tar både tid och energi. Väljer vi att ta in avlastning eller genomföra en möjliggörande satsning kostar det istället pengar. Klart som korvspad att känslan kring det där ”onda måstet” marknadsföring då är att det ska ta så lite tid som möjligt och kosta så lite pengar som möjligt. Men om du inte är villig att lägga varken tid eller pengar på din marknadsföring, hur har du tänkt att du ska nå ut, att kunderna ska hitta dig, lära känna dig, börja gilla dig, lita på dig och handla av dig?
Fortsätt att välja ditt företag varje dag
I många år valde jag att lägga min tid på marknadsföringen för att få ner kostnaden. Jag var student när jag startade mitt företag, levde på studiebidrag, bodde i min lilla etta och åt vita bönor.
Idag värderar jag min tid över pengar eftersom pengar alltid ”går att skaffa nya” medan tiden aldrig kommer igen. Det gör att jag agerar tvärt om idag. I somras tog jag långsemester med familjen, aktiverade sponsrade inlägg på Instagram och lät algoritmerna (och mitt betalkort) se till att mina följarsiffror tickade uppåt medan jag hängde på landet, stranden, Skansen och bion.
Japp, jag är party poopern här nu, som utmanar önskan om att marknadsföring ska vara gratis i både tid och pengar. Men jag gör det för din skull, av ren omtanke. För när du ansökte om att starta företag valde du aktivt att ta steget in i ovissheten och att ge dig själv större möjligheter att skapa ditt liv på ditt sätt. Nu behöver du hedra det beslutet. Du behöver fortsätta ta stegen genom ovissheten och fortsätta att satsa på dig själv och ditt företag – för att nå dit du vill, lyckas med det du vill.
Vad är du mest villig att lägga ner för att få fler och/eller bättre kunder den närmaste tiden? Tid eller pengar?
Dela med dig!
Senaste inläggen
Få godbitarna rakt in i mailkorgen
I mina kanaler servar jag dig med nästan all kunskap du behöver för att lyckas som företagare, men om du gillar att plocka russinen ur kakan så föreslår jag att du lämnar din mailadress nedan. Då kommer nämligen de bästa godbitarna helt mirakulöst rakt in i din mailkorg!
Jessica Jäger på Instagram
Ta del av mina bästa marknadsföringsstrategier, bli medveten om mentala tankefällor som hindrar dig från att lyckas och följ mig i vardagen på Instagram. (Skicka gärna ett DM och säg hej!)
Facebookgruppen Tongivande Marknadsföring – Så når du ut
Kicka igång din arbetsvecka på bästa sätt genom att sätta dina mål för veckan eller bara njut av att vara i en community med likasinnade. Välkommen in i min kostnadsfria Facebookgrupp “Tongivande Marknadsföring – Så når du ut”.